sandrislindvall

Alla inlägg den 21 januari 2017

Av Sandra Lindvall - 21 januari 2017 15:00

En sak som många nog inte vet om mig är att jag älskar att baka! Laga mat-njäe, inte min grej. Men baka-oj vad jag gillar det! :D Jag har 4 helt egna bak-böcker. Två små och sen två större som jag fick nu i julas. :)


Den ena fick jag av pappa i början av december. Den heter Vinterns Söta och är då en bok full med härliga recept på olika tryfflar, lussebullar, pepparkakor, fudge, en massa spännande desserter och efterrätter med vinter-inspiration. Men såklart kan man göra dem under vilken tid på året som helst :) Vi har hunnit testa ett par av recepten och är riktigt nöjd med boken! :) 


Den andra köpte min syster åt mig i julklapp, och har den intressanta titeln Baka med godis. Som titeln avslöjar så är det en massa bakverk där man använder godis, och även lite olika recept på godis och söta desserter :) Jag som älskar bakverk, kakor, godis, efterrätter etc, är helt faschinerad över den boken. Än så länge har vi inte hunnit testa något, men ser verkligen fram emot det :) 


Hittade ingen bild på Vinterns Söta, men det kan jag fixa till en annan gång, men såhär ser Baka med godis ut :) Bredvid den ser ni en av mina vanliga favoritböcker - Allegiant :) 

 

Av Sandra Lindvall - 21 januari 2017 10:00

Det här är ett ämne som ständigt är en snackis lite överallt - att ungdomarna idag borde sova mer. (Och ja jag vet om att jag egentligen inte ska säga nåt för jag är extremt dålig på att ta mig tiden och sova länge.. hehe..)

Men det är ju så att många tonåringar sover för lite (jag är en av dem..). Sena kvällar framför tv:n och datorn är en av de vanliga orsakerna. Tonåringar anses behöva sova i 9 timmar. Får man för lite sömn blir man såklart trött, och det kan leda till sämre minne, koncentrationssvårigheter, irritation och rastlöshet. (jag pratar utifrån egna erfarenheter och vad forskningen säger).  

Om man har svårt att somna på kvällen finns det några saker man kan prova för att kunna somna. Det ena är att ha det mörkt och lite svalare i sovrummet, varva ner innan man lägger sig, gärna någon timme innan, och försöka undvika att få i sig för mycket socker och koffein innan man ska lägga sig. Är man sen aktiv på kvällen så kan mindfulness/meditation 5-10 min hjälpa dig att varva ner och slappna av, vilket underlättar för dig när du ska sova. Jag har provat detta och jag somnar mycket lättare på kvällen. :) 


Man kan göra en sömn-dagbok under någon veckas tid och anteckna hur länge du sov och hur bra. Det testade jag ett tag och märkte att jag sover dåligt när jag lägger mig och inte har varvat ner ordentligt innan. För då ligger jag och vrider mig och blir mer stressad av att jag inte somnar, speciellt om jag vet att klockan ringer på morgonen. Är klockan lite sent brukar jag försöka acceptera att jag kommer få sova lite mindre den natten, och ändå behålla lugnet. :) 


Jag hoppas att ni kanske kan ta del av något av tipsen, för jag är säker på att det är fler än jag som har svårt att sova emellanåt :) 

Av Sandra Lindvall - 21 januari 2017 04:30

Jag vill ändå inte riktigt säga "morgon" än, då det känns som halft mitt i natten. Jag har nyss vaknat och ska nu förbereda mig för morgonfixet på ridklubben. Vi ska börja 5:30.. Sen har jag valt att stanna kvar i stallet efteråt, då jag ska på tävlingsmöte 13:30, och orkar inte åka hem emellan ;) Efter tävlingsmötet så ska vi bygga banan till morgondagens hopptävling. Det är debutant-tävling, jag ska hoppa högsta klassen-60 cm med Wendelise bara för träningens skull. Jag måste träna på att rida ihop henne, hon är mycket häst att sitta på ;) 


Iallafall, jag är hemma igen någon gång fram mot 17-18 ikväll, och då ska jag äta, duscha, fixa mina grejer till imorgon och sen ska jag sova för jag har stallet imorgonbitti igen och då ska vi börja 5 på morgonen ;) 


Som ni kanske kan räkna ut så kommer jag inte hinna blogga under dagen, ska försöka blogga ikväll-MEN jag har tidsinställt lite inlägg som kommer dyka upp under dagens gång, så håll utkik ;) 


Haha, ja jag är liiitteee smått trött just nu och är inte jättetagggad på att nu lämna sängen ;) 

 

Presentation


Tjingeling!
Mitt namn är Sandra Lindvall och jag är 19 år gammal!
På min blogg kommer ni få följa med i min vardag som består av hästar, kompisar, jobb och en daglig kamp mot ångest!
Välkomna!

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Vem tror ni vinner Mello??
 Jon Henrik Fjällgren
 Lisa Ajax
 Mohombi
 Lina Hedlund
 Bishara
 Anna Bergendahl
 Nano
 Hanna Ferm & Liamoo
 Malou Prytz
 Jon Lundvik
 Wiktoria
 Arvingarna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards