sandrislindvall

Alla inlägg under januari 2017

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2017 11:45

Ja, jag har börjat få in ett flyt i bloggen igen! Kanske att det håller den här gången! 

Men en del som följt mig under hela året har nog märkt att i perioder har det inte blivit någon uppdatering, och kanske tänker; varför fortsätta när det ändå inte hållt sig innan? 

Men då tänker jag såhär: Jag tycker det är roligt att blogga, och jag känner att jag kan skriva av mig någonstans. Jag tycker det är en rolig grej med bloggning, och det kan ju alltid bli bättre! :) Jag vill så mycket med mitt liv, och vill försöka prova det som jag tycker är roligt, även om timmarna på ett dygn lätt känns lite få. Men man får göra så gott man kan, och man kan inte veta om det är omöjligt om man inte försöker. :) Något som driver mig framåt är när någon kommer och säger att jag inte kan göra dittan och dattan pga dittan och dattan. Jag blir så trött på människor som säger det är omöjligt, men hur kan de veta det är omöjligt. Det omöjliga är inte omöjligt, det tar bara längre tid och kräver hårdare arbete för att nå dit. Men med hårt arbete och viljan kan man komma långt! :) 


Så detta året har jag valt att utmana mig själv, se vad jag klarar av, göra det jag älskar och försöka leva livet som pågår hela tiden. Även om det är tufft och det känns som jag är fångad i mig själv så vill jag inte låta mig vara i vägen för mig själv, för så känns det som det är emellanåt - att det enda som hindrar mig är mig själv. :) 

2017 - bring it on! 

 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2017 05:30

Godmorgon alla pigga och vakna! :D (haha nej jag är inte speciellt pigg jag heller :P ) 

Det är måndag morgon och jag känner mig inte så taggad på den här veckan. Är måndagstrött och motivationen är inte på topp om man säger som så... :P Jag hade gärna krupit ner under täcket och fortsatt sova, men det är ju såhär jag vill ha mitt liv, och jag får påminna mig själv om att det här varit min dröm sen jag var liten att leva livet som jag gör idag. Fast utan min skada och psykiska problem då såklart. ;) 


Aja, färdigpratat om det för den här gången. Åhh jag är såå trött att jag inte ens kan hålla mig till ämnet jag tänkte... 

Iallafall.. Jag blev väckt av min klocka för en halvtimme sen, alltså klockan 5 på morgonen (eller natten... haha). Idag är det skola 8:45-12:00, sen slutar jag! Rätt skönt att börja veckan med en kort skoldag. Vid halv 4 i eftermiddag ska jag på akupunktur igen, och med tanke på skånetrafikens perfekt utformade tidtabell för vägen hem så får jag stanna kvar i Helsingborg och ta tåget vid 15:30 till Gantofta. Min plan är att jag ska stanna kvar på skolan ett tag och blogga lite och planera teorin för mina elever på ridklubben den här terminen. Förra terminen var planeringen dålig och det kom en massa saker i vägen för min planering så ska försöka göra en bättre planering nu. 

Sen om jag tröttnar på att sitta på skolan så tar jag bussen till centrum och går en runda i stan. (haha får se om jag kommer längre än till espresso house den här gången :P ) 


Efter akupunkturen ska jag till Viarp på ett integrationsprojekt. Jag hinner inte vara med från början, men det gör inte så mycket då jag ändå inte riktigt kan gå med hästarna när de rider. Men tänkte kolla när de rider och sen hjälpa till med att fixa hästarna efter ridningen :) 


Jag ska gå hemifrån 6:20 som vanligt idag, och som ni nog kan räkna ut kommer jag inte vara hemma igen fören närmare 7-8 ikväll. :) En lång dag väntar, så jag får väll ta tag i livet och sätta igång. Ni får ha en toppendag! :) 

Jag vet, jag ser halvt död ut idag :P 

 

Av Sandra Lindvall - 15 januari 2017 21:31

Jag har nu lagt upp en plan på vilka inlägg som ska komma upp under nästa vecka och förberett en del. :) Det kommer bli minst ett nytt inlägg om dagen fram över, och jag har så mycket inspiration till mina inlägg att jag knappt kan sluta skriva nu! 
Men klockan är nu 21:30 och jag ska upp 5 imorgon, så jag får ta och fundera på refrängen av den här dagen. Tänkte ta 5 minuter till mindfulness innan jag lägger mig, men annars så är det dax att sova nu :) 

Jag är nöjd med den här dagen, men känner mig inte direkt redo för nästa vecka. Har haft en del ångest den här helgen och den har tyvärr kommit framförallt efter jag har ätit. Det har den gjort under hela veckan, men det är först nu fredag, lördag och söndag som jag tänkt på att den varit starkare efter måltider... 

Aja, tiden går inte att stanna, det är bara att gå och lägga sig och fortsätta kämpa imorgon, precis som alla andra dagar. Sov gott så hörs vi imorgon :) 

 

Av Sandra Lindvall - 15 januari 2017 20:25

Hejhej bloggen. Ledsen att det bara blivit ett inlägg under dagen, men jag har inte haft tid att blogga fören nu. 

Dagen började med att jag & pappa övningskörde en runda. Vi började med att köra en runda i Svalöv, innan vi körde mot Teckomatorp. Sen körde vi mot Kävlinge och Eslöv, innan vi svängde mot Röstånga och sen mot Torrlösa och sen hem igen. Det gick rätt bra idag, trots det var flera veckor sen senast. :)

 


Sen har vi haft helgjouren på Viarp idag, vilket idag innebar att vi skulle åka dit på lunchen och ta in hästarna från hagen och se till att de fick lunch. Sen skulle vi dit på kvällen och ge dem kvällsmat.

Tia Maria var snäll och ställde snällt upp på en mys-selfie och lite kel när hon fått mat <3

   


I eftermiddag beslöt jag mig för att fila ner mina långa "klor" lite och måla om dem. Jag har ingen bild på hur slutresultatet blev, men jag kanske hinner fixa det imorgon :) 

Såhär ser mina naturliga naglar ut, utan nagellack. Jag kan nämna att jag lägger ner 4-5 timmar på att fixa dem någon gång i månaden och ser till att fixa dem lite mellan varje målning ;) (inget filter) 

 


Dagen avrundades med en äpplepaj som min mormor har gjort, med vanilj-grädde. Det är en kombination av vispgrädde och marsánkräm :) 

 



Av Sandra Lindvall - 15 januari 2017 10:45

jag tänkte nu prata lite om psykisk ohälsa, som jag är väl bekant med. Jag har länge haft problem med ångest och stress. Ibland om en situation blir för stressande så kan jag få en panikattack.

I perioder blir min ångest så "intensiv" att jag ältar för mycket och går in i depressioner.

Jag har även haft ätstörningar sen högstadiet och kämpar för att inte falla tillbaka. 

Min psykiska ohälsa har funnits sen mellanstadiet, men det var först på högstadiet som jag började bli medveten om det, för tidigare har jag inte tänkt på det på det sättet. Eftersom jag mått dåligt så länge, och är van vid det så är det lite av en "trygghet" ändå. För jag vet vad som händer, och att det kommer minska efter ett tag. Men jag känner inte till hur det är att må bra hela tiden, så de få dagar jag mår bra börjar jag tänka för mycket när jag blir ensam på mitt rum på kvällen.

Jag har haft rätt svårt att hitta en metod som fungerat för att kämpa emot det här, och har varit väldigt tyst om det. Men nu orkar jag inte längre, och har smått börjat inse att det inte är sunt att leva såhär och att jag måste göra något åt det. 


Nyligen blev jag rekommenderad att prova mindfulness, och har nu gjort det i ungefär en vecka, varje dag. Jag märkte rätt fort att det har en lugnande effekt och att jag får lite lättare att inte gå och stressa upp mig i onödan. Det har börjat bli lite av en trygghet för mig. Får jag ångest, blir stressad eller mår riktigt dåligt och känner jag inte kan hantera det, är det bara att sätta i hörlurarna och starta en övning i en app på mobilen som heter "mindfulness". (det är den jag använder dagligen.) Jag brukar börja med en 3- eller 5-minuters övning och känna att jag kan få tillbaka lite kontroll, och sen går jag in på spotify och startar en relax-spellista jag själv har skapat med olika tracks från olika album och spellistor. Musiken är instrumental och har en lugnande effekt. 

Jag kan rekommendera att prova det, för även om jag inte alls har gjort det under en lång tid så känner jag ändå att om min ångest kommer så har jag musiken. :) 


Det här citatet är från Little Jinders låt, Luft för dig. Jag känner igen mig väldigt mycket i hennes låtar, men just Luft för dig och det här citatet känner jag igen mig i till 100%. Det är flera som sagt att mörkret inom mig skrämmer dem... <3 #nevergiveup 

  

Av Sandra Lindvall - 14 januari 2017 15:35

Jag har nu kommit hem från Viarp igen. Jag har hunnit med att ta en varm dusch och fixa te. 

Mockningen i morse gick förvånansvärt snabbt. Jag & Ida morognfodrade, mockade, fixade vatten och förberedde maten till lunchen på 2 timmar och 50 minuter. (Där är ca 26 hästar). :) 

Efter det blev det mest småprat med de andra i stallet och mys med hästarna innan teoriledarträffen som var klockan 11. Efter teorin blev det ett dressyrpass med fina Bandit, som gick superbra! :D Bandit är en stor ponny med ett hjärta av guld <3

Nu när jag landat i soffan känner jag att jag varit igång och ansträngt mig mer än vad jag är van vid. 

När jag var i stallet hade jag som vanligt ont i mitt knä. Det var som värst efter stallet var klart i morse och efter ridlektionen. Nu så gör det fortfarande ont, men inte lika intensivt som tidigare idag. 


Resten av dagen kommer jag ägna åt att kolla på tv, blogga lite och tänker även försöka lägga mig tidigt ikväll. (kommer som vanligt meditera också under kvällen).

   

Av Sandra Lindvall - 14 januari 2017 12:00

Hellu igen :) Är ni lite snabbtänkta såhär en lördag så har ni nog listat ut att det här är ett tidsinställt inlägg, då jag är i stallet när detta publiceras. :) 

Hur som helst, alla har sina små vanor, de flesta medvetet men det finns en del som man inte tänker på att man har. Jag har tänkt rätt mycket på det den senaste tiden, och tänkte därför göra en liten lista med mina små vanor ;) 


  1. Jag måste dricka te innan jag går och lägger mig! Varje kväll innan jag ska sova tar jag en kopp te med in på mitt rum, sätter på meditations/relax musik och bara sitter och slappnar av, försöker rensa tankarna så jag inte ska ligga och tänka för mycket (vilket jag gör heela tiden). Det är så skönt och det hjälper mig att somna. 
  2. Jag har inte någon fast vana med vad jag har i mitt te. Det beror helt på vad jag känner för. Ibland har jag ingenting, ibland socker, det händer att jag har honung med smak av lime i, och ibland blir det mjölk & socker-som är min favorit :) 
  3. Jag är extremt noga med mina naglar när jag ska måla om dem. Lägger ner väldigt mycket tid på att fila, slipa, putsa och smörja in nagelbanden innan jag målar naglarna på nytt, efter jag tagit bort det gamla nagellacket :P 
  4. Jag har ALLTID med mig mina hörlurar och mobilladdaren, vart jag än går! 
  5. Blir jag stressad eller får ångest brukar jag sätta på relax-musik i hörlurarna. Innan gick jag alltid ut och kom inte tillbaka fören ångesten hade minskat (om det fanns möjlighet till det), men numera försöker jag hitta ett annat sätt, då jag inte ska vara ute och gå/springa så länge som jag kan göra... 
  6. Jag brukar ha med ett par varma strumpor och vantar i väskan när jag ska någonstans, då mina händer och fötter ofta är lite kalla :P Speciellt på vinterhalvåret. 
  7. Jag har alltid hårsnoddar med mig vart jag än går, och hittar alltid hårsnoddar i fickorna på varje jeanspar och i varje jacka :P (haha inte undra på att det ligger få hårsnoddar i lådan hemma) 

Har såklart fler än de här, men detta är väll de som jag blivit mer medveten om, eller vad man nu ska kalla det ;) 

 

Av Sandra Lindvall - 14 januari 2017 04:30

Godmorgon, om de nu är någon mer än jag som är vaken såhär dax..? 

Jag har precis vaknat, klockan är halv 5 på morgonen (eller natten, beroende på hur man vill se det), och är inte direkt vaken, haha :P 

Jag ska åka till Viarp för att jobba några timmar. (Är helgmockare, så vissa helger varje månad mockar jag tillsammans med en kompis hela stallet, släpper ut hästarna när de ska ut och morgonfodrar). 

05:30 ska vi träffas och börja fixa stallet. Det brukar ta ungefär 3-3½ timme. När vi sen är klara så ska jag stanna kvar i stallet, för klockan 11 ska vi ta teoriledarträff och sen rida. Jag tycker det känns så onödigt att åka hem i ca en timme för att sen åka tillbaka igen, så därför jag stannar kvar. :) Jag älskar ju att vara i stallet, det är den bästa tiden i veckan!! <3 


Så det blir alltså näst intill en heldag hos mina favoritdjur. Kommer kännas ikväll att jag varit igång mer än vanligt. Men jag blir smått galen av att göra ingenting så är rätt skönt att någon gång i månaden ha mockningen så jag kan göra något. (Gör inte så mycket pga mitt knä, mocka gör ju väldigt ont men det får va så. Gör ju även ont att rida men har fått bekräftat att skadan inte ska bli värre av ridningen så länge jag inte ramlar av igen). 


Önskar er en härlig helg! :) (haha jag ser piggare ut än vad jag känner mig :P )
 

Presentation


Tjingeling!
Mitt namn är Sandra Lindvall och jag är 19 år gammal!
På min blogg kommer ni få följa med i min vardag som består av hästar, kompisar, jobb och en daglig kamp mot ångest!
Välkomna!

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Vem tror ni vinner Mello??
 Jon Henrik Fjällgren
 Lisa Ajax
 Mohombi
 Lina Hedlund
 Bishara
 Anna Bergendahl
 Nano
 Hanna Ferm & Liamoo
 Malou Prytz
 Jon Lundvik
 Wiktoria
 Arvingarna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards