sandrislindvall

Alla inlägg den 9 juni 2016

Av Sandra Lindvall - 9 juni 2016 22:15







 Idag var det dax för 1.orna och 2.orna på Helsingorgs Ridgymnasiet att lämna skolan för sommarlov. Jag tänkte i det här inlägget visa vad jag hade på mig och hur enkelt det är att fixa en snygg outfit. :) 


Jag tycker inte att man behöver sminka sig enormt mycket, naturligt är finast, men jag tog ändå på lite mascara med "fjärilseffekt" från Loréal Paris :) 


Jag valde att ha på mig ett par stilrena ganska ljusa jeans från Cubus (modellen heter slimming sydney), och en spetstopp med ett axelband från New Yorker (köpt för något år sen så vet inte om den går att få tag i nu).

Jag hade på min klocka från Regal med bling, och mitt Fuck Cancer-armband. Jag har nästan alltid på mig det armbandet <3

 


Jag valde att ta min snygga väska från Don Donna att ha idag, den är snygg, stilren och passar till allt :) Jag satte dit en rosa reflex med hästmotiv för att göra det lite personligt, och den matchade mina rosablommiga clips-örhängen och min tejp på foten :) 


Jag tog lite av håret längst fram på vänstra sidan och satte upp det med hjälp av en klämma med en vit blomma :) Tycker att någon blomma lyfter hela frisyren, och det är enkelt och snyggt att göra det :) 

Jag har inte hål i öronen, men jag hade ett par clips-örhänge med en cerise blomma på, som skulle vara lite matching och brytande i outfiten :) 

Jag hade på mig ett silvrigt halsband jag fått av mina föräldrar när jag konfirmerades för något år sen, med lite bling på :) 


Jag valde att ha mina guldskor på mig, de är somriga och snygga och jag tycker de lyfter outfiten på ett bra sätt :) Jag har rosa kinesiologitejp på foten, så fick anpassa skorna lite efter tejpningen så jag inte skulle få skav :) 


På min högra ankel satte jag på ett ankelsmycke med en delfin på, som jag köpte i Italien förra året :) Jag älskar verkligen ankelsmycken och tycker den lilla detaljer gör mycket :) 

 


(Förlåt för lite dålig kvalité)

 


Pricken över I-et hade jag målat mina fingernaglar i samma färg som tånaglarna, men satte på nageldekorationer som gör att det ser mycket snyggare och mer "proffessionellt" ut ;) Man ska inte vara rädd för att blanda nyanser och mönster på dekorationerna bara :)  


Så här valde jag att sätta ihop min avslutnings-outfit! Simpelt, stilrent och personligt :) Att göra sig fin ska inte vara någon vetenskap. Det är att ta något enkelt och sen låta accessoarerna och fantasin göra detaljerna och finishen :) 

Av Sandra Lindvall - 9 juni 2016 21:29

Idag gick jag på sommarlov!! :D Riktigt skönt med lov nu, men kommer sakna kompisarna och ridlektionerna på de fantastiska hästarna som är/ska på sommarbete! :) Kommer sakna skolmaten också :P 

Det är konstigt att det här nog är mitt näst sista sommarlov nånsin! :O Vart tog tiden vägen? 


Jag är rätt nöjd med mina betyg i kurserna som är avslutade. Jag fick D i matte och djuren i naturbruket, sen fick jag C i resten av kurserna som är engelska, svenska, samhällskunskap, hästkunskap, ridning & körning! :D (tror de var alla :P ) 


Förlåt att det inte blivt så många inlägg den här veckan men det har varit rätt mycket som jag behövt göra så det har inte funnits tid, men nu ska jag bättra mig! 

Ha en underbar sommar allihop <3

Av Sandra Lindvall - 9 juni 2016 20:15

Jag behöver få ut det här, det är baserat på hur det känns att gå i skolan idag - hur jag upplever det. 


Hösten 2011 infördes ett nytt betygssystem i skolan. Det skulle ge eleverna mer rättvisa betyg, samtidigt som lärarens bedömning skulle underlättas. Jag är säker på att alla är medvetna om det vid det här laget. Men det jag kommer säga nu tror jag inte alla är medvetna om - det nya betygssystemet har bristningar. 


Det nya betygssystemet är orättvist, omänskligt och bäddar för misslyckande. Det är utformat på ett sätt som gör att det inte finns utrymme för misslyckande hos oss elever. Vi kan inte ha en dålig dag på ett prov, vi måste vara bäst hela tiden. Får jag som elev får A i alla kriterier förutom på ett prov där jag får ett E blir mitt betyg D. Får jag C i alla kriterier förutom ett och får ett E blir mitt betyg också D.


Vad tror ni händer med studiemotivationen när man får det beskedet? Juste, den försvinner, putsväck, hejdå, adjö, ses aldrig mer. Varför ens kämpa för ett A? Varför klämma ur sig de där "nyanserade" och "välutvecklade" meningarna om de ändå inte kommer väga upp någonting? Detta signalerar ingenting annat än att dåliga prestationer väger mer än de bra prestationerna. Jag tycker det är helt orimligt. Ska inte skolan lyfta bra egenskaper och bra prestationer istället för att lyfta de lite sämre förmågorna? Betygen sätts alltså efter elevens sämsta prestation. 

Ingen människa kan vara bäst på allt. Men för att få betyget A i slutbetyg i kursen så måste du vara bäst varje gång och det finns inga utrymmen för misstag. 


Det här betygssystemet är inte utformat för ungdomar, det är gjort för maskiner som är programmerade att göra allt perfekt. Grejen är ju den att jag är inte mer än människa, och det är ingen annnan heller. 


Nu verkar det ju som att skolverket börjat inse det här problemet, och ändrat lite i betygssystemet, så nu ska det inte vara lika strängt. Utan de har gjort plats för några misstag och någon lite sämre prestation, utan att läraren ska behöva sänka elevens slutbetyg. 

Alla är inte några test-elever som presterar på prov. En del kan inte prestera bra på proven, men visar tydligt på lektionerna att de kan kunskapskraven på en ganska hög nivå. 


Många elever lider av stress och prestationsångest, varav jag är en av dem. Jag vill få bra betyg, men jag hoppas att något mer händer så att skolan inte behöver vara ett så ångestfyllt område för oss elever. Vi är elever, ungdomar som har andra intressen än skolan, och vi kan inte sitta och plugga även hemma, utöver skoltiden. Vi behöver släppa skolan några timmar varje dag för att kunna prestera. Vi orkar inte sitta i skolan i 5-7 timmar, för att sen komma hem och ha en massa prov och läxor att plugga till. 


Min skola har förståelse för att vi inte är maskiner som kan jobba dygnet runt, så vi har sällan läxor och prov så vi ska hinna med att göra annat också. Jag har märkt att min prestationsförmåga ökat genom det systemet min skola har, och jag hoppas att fler skolor kommer att ta efter.

Presentation


Tjingeling!
Mitt namn är Sandra Lindvall och jag är 19 år gammal!
På min blogg kommer ni få följa med i min vardag som består av hästar, kompisar, jobb och en daglig kamp mot ångest!
Välkomna!

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Vem tror ni vinner Mello??
 Jon Henrik Fjällgren
 Lisa Ajax
 Mohombi
 Lina Hedlund
 Bishara
 Anna Bergendahl
 Nano
 Hanna Ferm & Liamoo
 Malou Prytz
 Jon Lundvik
 Wiktoria
 Arvingarna

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards