sandrislindvall

Alla inlägg den 17 januari 2016

Av Sandra Lindvall - 17 januari 2016 17:00

I det här inlägget kommer jag skriva hur nyårskvällen är för en hund, och jag kommer skriva ur Zingos perspektiv som jag har tolkat han! 


Det är något på gång. Jag har känt det hela dagen. Något är fel. Matte har bjudit hem Sandra och hennes familj, plus Fidoo och hans matte, och en kille matte träffar. Det luktar god mat i hela huset, men jag & Fidoo kan inte slappna av. Vi har fått älgstek och lite annat gott att äta. Det är sent på kvällen. Strax efter 11 tror jag. Min och Fidoos matte ville tvinga ut oss på en promenad, men de skjuter och bombar hela byn! Det är domens dag idag vi är alla dödsdömda! Vi var livrädda när vi var ute, och vi ville bara vända om! Vi vill inte dö! Inte idag! 

Det smäller ännu mer nu, hur kan människorna vara så lugna?! Fattar de inte vad som håller på att hända?! Nu ropar alla med glada röster, men det smäller ännu mer därute! Nu ska de gå ut! Hur kan de? De kommer bli träffade av en bomb eller något sånt! 

Nu börjar det bli sent, vad kan klockan vara? Runt två-tre på morognen! Gästerna har börjat ge sig av hemåt, och det smäller inte så mycket ute nu mer. Kanske kommer vi överleva natten ändå?  Vågar man slappna av nu? Fidoo har varit mer stresad än mig av det här, men jag har försökt dölja det, jag brukar vara en lugn hund men vart skulle man bli av nun är det är typ krig utanför vårt hus? 

 


Nyårsnatten är för en hund hemsk. De hör ljudet från rkaeterna tydligare än vad vi gör, och en hund kan få dödsångest på nyår. Många djur blir livrädda och vettskrämda under nyår. 

Vi har sen något år tillbaka sluyat skjuta raketer med tanke på djuren

Av Sandra Lindvall - 17 januari 2016 14:30

Nästa vecka, den 24 Januari ska jag tävla på Viarp! Det är bara en enkel tävling så ska hoppa 60 cm med Viggo. 

Tänkte i det här inlägget berätta lite hur jag förbereder mig mentali inför en tävling, och allmäna tävlingstips! 


  • Jag börjar redan vid anmälan. Jag väljer en lagom nivå, som jag vet att jag kan klara av
  • Jag ser till att jag tränat ordentligt och är väl förberedd fysiskt, både jag & min häst
  • Jag lägger upp en plan på hur jag ska lägga upp allt som ska fixas från det jag går upp på morgonen, till det att det är dax att börja rida fram och värma upp. Jag gör upp en tidsplan, hur länge jag ska rida fram osv.
  • Är det hopptävling ser jag till att gå banan exakt den vägen jag tänker rida sen, räknar galoppsprång, kollar färgerna på hindren, hindrens placering i ridhuset/ridbanan, dekorationer på banan som blommor
  • När jag värmer upp känner jag på hästen, om den är pigg eller spänd. Lägger därefter under tiden upp en plan på hur jag ska rida hästen
  • När jag kommer in på banan rider jag runt lite, i väntan på startsignal. 
  • Viktiga är att ha en plan A, B och C. Måste vara beredd på allt, och ha en plan på hur jag ska göra om något går fel på plan A. Det är mitt bästa tips

När det kommer till tävlingar och så, har jag ett "motto"

Du kan inte bara fixa pressen, du måste gilla den


Det är givetvis okej att vara nervös! Men det underlättar en del om inte bara fixar pressen, utan att du gillar den, att ha press på sig utan att låta den påverka dig negativt :) 


 

Av Sandra Lindvall - 17 januari 2016 12:30

Jag har tänkt vidare på det inlägget jag skrev igår "alla har vi väl varit nybörjare?"
Man kanske inte lägger ut en bild där allting ser operfekt ut, dåligt och ja...nybörjar-aktigt. Känner ni som bloggar igen det? Man publicerar bilder som ska se perfekta ut in i minsta detalj för att inte få en elak kommentar eller att folk uppfattar en som en nybörjare. KLART att man som bloggare gör DET. Man gör det helt enkelt. Det är nog något som varenda bloggare gör. Till och med storbloggarna. 
 
Jag tänkte publicera, här och nu, just sådana bilder. Varsågoda, go ahead. Här har ni. Bilderna som jag INTE publicerar. Men i detta inlägget gör jag det. För att jag kan!
 
                 
 
Många av dessa bilderna skulle jag inte publicera, det finns massvis med fel som jag kan peka ut. Dessutom är många av de något år gamla. Men jag lägger ut dessa ändå. För att jag kan!!

Av Sandra Lindvall - 17 januari 2016 11:15

Jag vill gärna ha en bra kondition, för att orka och kunna rida bättre.


Mitt upplägg av träning:

Vardagsmotion: går sammanlagt 30 min till och från bussen varje dag

Rider: 4-7 gånger i veckan

Stall-träning: De dagar jag är i stallet (Sopa, mocka, borsta, bära vatten osv)

Power-Walk: 1-2 gånger i veckan

Jogging: Just nu joggar jag inte pga vädret

Hemmaträning: 3-4 gånger i veckan


Hemmaträningen som jag gör är sit-ups, armhävningar, plankan, tåhävningar, stå på ett ben, utfallssteg


Till våren kommer jag även intervall-träna. Powerwalka en bit, springa allt jag har en bit, och upprepa det. 


Det här är ett skönt och bra träningsupplägg tycker jag. Jag gillar det här, och jag älskar att motionera. Tyvärr hindras jag ofta av min knäskada så får anpassa lite efter det. Vissa dagar har jag nästan inga problem, medan vissa dagar är ett rent helvete att ta sig igenom pga smärta i knäet. Trappor är alltid jobbigt, tror inte jag gått uppför eller nerför en trappa på minst två år. Så jag är noga med att träna mitt knä enligt ett skräddarsytt träningsprogram jag fått av min sjukgymnast. Stretching ingår, vilket är skönt! :) 

Av Sandra Lindvall - 17 januari 2016 09:30

När jag rider Viggo brukar jag ha lite olika utrustning, beroende på vad jag ska rida :) 


Utrusning vid all ridning

- Gelpadd

- Sadelpadd

- Träns med rakbett

- Sällan, men ibland luva

- Vid behov ländtäcke, fleece eller regn


Dressyr

- Dressyrsadel

- Dressyrschabrak

- Oftast lindor, ibland utan linodr

- Stigbyglar med svikt


Hoppning

- Hoppsadel

- Hoppschabrak

- Oftast martingal

- Säkerhetsstigbyglar

- Benskydd fram och bak


Rider jag barbacka brukar jag ha ett schabrak, ett fleecetäcke eller Agriatäcket, eller så rider jag helt barbacka :) 


Vad brukar ni ha när ni rider? :) 


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tjingeling!
Mitt namn är Sandra Lindvall och jag är 19 år gammal!
På min blogg kommer ni få följa med i min vardag som består av hästar, kompisar, jobb och en daglig kamp mot ångest!
Välkomna!

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Vem tror ni vinner Mello??
 Jon Henrik Fjällgren
 Lisa Ajax
 Mohombi
 Lina Hedlund
 Bishara
 Anna Bergendahl
 Nano
 Hanna Ferm & Liamoo
 Malou Prytz
 Jon Lundvik
 Wiktoria
 Arvingarna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards