Direktlänk till inlägg 9 juni 2016
Jag behöver få ut det här, det är baserat på hur det känns att gå i skolan idag - hur jag upplever det.
Hösten 2011 infördes ett nytt betygssystem i skolan. Det skulle ge eleverna mer rättvisa betyg, samtidigt som lärarens bedömning skulle underlättas. Jag är säker på att alla är medvetna om det vid det här laget. Men det jag kommer säga nu tror jag inte alla är medvetna om - det nya betygssystemet har bristningar.
Det nya betygssystemet är orättvist, omänskligt och bäddar för misslyckande. Det är utformat på ett sätt som gör att det inte finns utrymme för misslyckande hos oss elever. Vi kan inte ha en dålig dag på ett prov, vi måste vara bäst hela tiden. Får jag som elev får A i alla kriterier förutom på ett prov där jag får ett E blir mitt betyg D. Får jag C i alla kriterier förutom ett och får ett E blir mitt betyg också D.
Vad tror ni händer med studiemotivationen när man får det beskedet? Juste, den försvinner, putsväck, hejdå, adjö, ses aldrig mer. Varför ens kämpa för ett A? Varför klämma ur sig de där "nyanserade" och "välutvecklade" meningarna om de ändå inte kommer väga upp någonting? Detta signalerar ingenting annat än att dåliga prestationer väger mer än de bra prestationerna. Jag tycker det är helt orimligt. Ska inte skolan lyfta bra egenskaper och bra prestationer istället för att lyfta de lite sämre förmågorna? Betygen sätts alltså efter elevens sämsta prestation.
Ingen människa kan vara bäst på allt. Men för att få betyget A i slutbetyg i kursen så måste du vara bäst varje gång och det finns inga utrymmen för misstag.
Det här betygssystemet är inte utformat för ungdomar, det är gjort för maskiner som är programmerade att göra allt perfekt. Grejen är ju den att jag är inte mer än människa, och det är ingen annnan heller.
Nu verkar det ju som att skolverket börjat inse det här problemet, och ändrat lite i betygssystemet, så nu ska det inte vara lika strängt. Utan de har gjort plats för några misstag och någon lite sämre prestation, utan att läraren ska behöva sänka elevens slutbetyg.
Alla är inte några test-elever som presterar på prov. En del kan inte prestera bra på proven, men visar tydligt på lektionerna att de kan kunskapskraven på en ganska hög nivå.
Många elever lider av stress och prestationsångest, varav jag är en av dem. Jag vill få bra betyg, men jag hoppas att något mer händer så att skolan inte behöver vara ett så ångestfyllt område för oss elever. Vi är elever, ungdomar som har andra intressen än skolan, och vi kan inte sitta och plugga även hemma, utöver skoltiden. Vi behöver släppa skolan några timmar varje dag för att kunna prestera. Vi orkar inte sitta i skolan i 5-7 timmar, för att sen komma hem och ha en massa prov och läxor att plugga till.
Min skola har förståelse för att vi inte är maskiner som kan jobba dygnet runt, så vi har sällan läxor och prov så vi ska hinna med att göra annat också. Jag har märkt att min prestationsförmåga ökat genom det systemet min skola har, och jag hoppas att fler skolor kommer att ta efter.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 |
16 |
17 | 18 | 19 |
|||
20 | 21 | 22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 |
29 | 30 | ||||||
|