sandrislindvall

Alla inlägg under januari 2016

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 18:30

Träningsvärk tror jag de allra flesta har haft. Jag brukar få träningsvärk lite då och då. 


Om man belastar sina muskler på ett nytt, eller intensivt sätt, kan man få träningsvärk. Både vältränade och otränade kan få träningsvärk. Det brukar kännas som mest ett till två dygn efter själva belastningen. Träningsvärken brukar försvinna inom en vecka.  


När man har träningsvärk känner man sig stel och öm i de muskler man har tränat och belastat. Det brukar göra ont i rörelser när man anväder de musklerna. Det är inte ovanligt att man blir lite svagare i de musklerna fram till träningsvärken har släppt. 


Har man träningsvärk kan massage vara skönt och lite uppmjukande. 


Jag försöker varma upp innan träning, men vid ridning är jag slarvig med att varma upp själv, men noga med att hästen ska varmas upp och komma igång. 

Men de gånger jag faktiskt har varmt upp innan har jag upplevt skillnad. Jag känner att musklerna är förberedda på arbete, och att jag börjat komma igång. 

Samma sak efter ett ridpass, att leda hästen och varva ner efteråt är skönt, man kommer ner i varv och slappnar av. Efter träning brukar jag stretcha, minskar lite på träningsvärken men får lite träningsvärk ändå. :) 


Jag brukar se träningsvärk som ett kvitto på att man tränat bra! :) 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 18:00

Jag och pappa var ute och gick en runda på drygt 3 km i eftermiddags. Tog endast en halvtimme trots snön! Var riktigt skönt att komma ut igen! 


Therese gjorde en god kyckling och risgryta med lite grönsaker i till kvällsmat idag! Jag har gjort en äpplekaka till efterrätt som nu är i ugnen. Medan de anddra ska äta godis ikväll ska jag äta choklad, paprika, morötter och lite sånt. Ska nog varma någon kanelsnäcka också. :) Jag kan lätt gå förbi godiset i mataffären utan att bli sugen på godis! 


Jag har filat ner naglarna och lagt på ett lager nagellack! imorgon ska jag göra mönster på dem också! Har fotat lite så tänkte försöka hinna med att göra ett inlägg om hur jag fixar mina naglar! :) 


Imorgon har jag inte heller mycket att göra. Ska till Viarp och släppa in hästarna vid lunch, och på kvällen ska vi åka dit igen för att kvällsfodra. :) 

Annars har jag nog tänkt baka scones igen (receptet har jag lagt upp här i något tidigare inlägg), måla klart naglarna och bara ta det lugnt. :) 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 16:00

Jag lyssnar alltid på musik! Musiken brukar hjälpa mig att må bättre. Är jag deppig så brukar jag lyssna på lite lugn musik. Är jag glad brukar jag lyssna på glad/aktiv musik. 

Jag lyssnar på musik på Spotify och på YouTube. 

Tänkte nu göra en lista på mina favoritlåtar just nu :) 


Lugna låtar:

  • Be without you - Sebastian Krantz (finns ej på Spotify :( ) 
  • Skinny love - Birdy
  • What about Angels - Birdy
  • Breath me - Sia
  • It is you - Dana Glover
  • If we hold on together
  • 9 chrimes - Damien Rice
  • Apologize - Timbaland
  • Wait - M83
  • Songbird - Ellen Benediktson

Instrumentala: 

  • All musik från Narnia-filmerna! Favoriten är "Only the beginning of the adventure"
  • Yirumas låtar (piano, fantastiska instrumentala låtar!!) 

Andra låtar: 

  • Divine Sorrow - Wyclef Jean
  • Don't Worry - Madcon
  • Wicked Wonderland - Martin Tungevaag
  • Elastic Heart - Sia
  • Beautiful day - U2
  • Jag orkar inte mer - Markoolio
  • Fredagslåten - Markoolio
  • Everybody's Changing - Martin Stenmarck
  • Love me like you do - Ellie Goulding
  • Summer Shade - Cody Simpson

Ja det är vad jag brukar lyssna på för musik. Ja jag vet att jag har lite udda musikstil, hehe. Men vad gör det? 

Jag brukar även lyssna på Nightcore, lite mer snabb och taktiga versioner av många låtar :) 


Undrar nu vad ni har för favoritlåtar :) 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 13:15

Hejhej! 
Jag har nu ätit frukost/brunch/lunch, whatever, kalla det vad ni vill. Jag äter nästan aldrig på morgonen. Bara om jag blir tvingad. Annars brukar jag äta 3-4 timmar efter jag gått upp, vissa dagar blir det bara kvällsmat. 


Jag gjorde scones, och vi pressade egen juice 

Tänkte nu dela med mig av mitt recept på scones. De är enkla att göra, och väldigt goda. Tar ca 30 minuter att göra dem. 


Ingredienser:

5 dl mjöl

2,5 dl vatten (ta inte i allt på en gång, kan behövas mindre vatten ibland)

3 msk sirap

1 msk bakpulver

1 toppat kryddmått salt


Gör så här: 

1. Värm ugnen till 200 grader. Klä en plåt med bakplåtspapper

2. Blanda mjöl, salt & bakpulver i en bunke, tillsätt vatten & sirap

3. Rör ihop till en deg, forma 8 bollar med mjöliga händer, lägg på plåten

4. Grädda i mitten av ugnen i va 12-15 min


Hoppas ni blivit inspirerade, det är enklet att göra, och det är ingredienser man oftast har hemma. :) 

Lycka till med bakandet! 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 11:00

Jag har efter att ha klickat runt på en del bloggar, hur viktigt det är för folk att uttrycka sina åsikter om exakt allt. Speciellt i hästvärlden, det spelar ingen roll vad man gör för det kommer alltid vara någon som måste påpeka om det är rätt eller fel - oftast är det fel. För vi gör ju olika och tänker olika.
 
Jag har tänkt en del på den punkten, varför måste vi bry oss om den tjejen köper en brun häst istället för en grå, eller varför den killen rider dressyr 6 dagar i veckan varva den sista dagen är en tävlingsdag? Det är klart att det är hemskt om någon bär sig riktigt illa åt mot sin häst. Men, kan det inte vara så att just du tycker det är fel att rida med en martingal? Kanske inte alla tycker precis som du. Det är klart att man får gå in och säga till i extrema fall, om hästen verkligen råkar illa. Men vi måste kanske inte kommentera att den där tjejen kommit så långt bara för att hennes pappa har pengar och att hon inte alls kan rida.
 
Vi behöver inte ens säga det till en kompis eller någon annan, även om vi tycker det är orättvist och fel. För vi vet inte vad som rör sig i just den tjejens huvud, hennes pappa har kanske jättehöga förväntingar på henne nu när hon har fått en sån fin och duktig häst. Vi vet inte vad hon har varit med om och vad hon har fått lära sig, vi vet endast att hennes pappa har råd att köpa en fin häst till henne. Hon kanske sitter där och vill helst av allt spela ishockey, hon kanske är livrädd för hästar, hon kanske inte ens vill tävla, men hon vill inte göra sin pappa besviken?
 
Man säger att ord sårar hårdare än slag, och det gör det. För även om man försöker se förbi när man får en elak kommentar, så går det inte, inte helt. Orden sitter och gnager i huvudet, och även om vi för ett tag glömmer dem, så kommer orden alltid att stanna kvar i huvudet på oss. Hur många gånger har man inte valt att inte publicera en bild på en själv och en häst när inte allting ser helt perfekt ut, av rädsla för att få en elak kommentar?
 
Det är helt sjukt, jag kan räcka upp handen på frågan ovan. Och det svider, det gör det. Men jag blir inte bara ledsen när folk säger så, jag blir arg. Vad ger dem rätten till att säga så? Och hur kan man kommentera något nedvärdernade till någon som fortfarande har så mycket att lära? Har vi inte alla varit nybörjare någon gång? Alla måste börja på någon punkt, och alla har olika förutsättningar, oavsett om det är ett handikapp, en rädsla eller vad som helst.
 
Med detta ganska långa inlägg så hoppas jag att i alla fall någon har fått en tankeställare. Jag hoppas någon nästa gång de tänker säga något dumt, kommer ihåg detta och struntar i att säga något dumt, och istället säger något trevligt. Och såklart undrar jag vad ni tycker?
 

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 10:45

Smoothies är gott, och enkelt att göra. Tänkte nu dela med mig av fler recept på  smoothies och hur man kan kombinera smakerna. 


Banan & Jordgubbssmoothie
1 banan

10 jordgubbar (färska eller frysta) 

1 dl naturell yoghurt eller vaniljyoghurt

1 dl apelsinjuice (jag brukar pressa från en färsk apelsin)


1. Mixa ingredienserna och häll upp i glas.


Antioxidantbomben

1 handfull frysta hallon

1 handfull frysta jordgubbar

1 dl grnatäpplekärnor

1 msk honung

2 dl vatten

0,5 dl cashewnötssmör, eller annat valfritt nöt- eller frösmör

1 rödbeta, skalad och hackad

1,5 tsk ingefära, färsk riven

1 tsk chiafrön eller psyliumfrön


1. Mixa alla ingredienser och smaka av. 


Rabarber, äpple & ingefära (blir 4 portioner på detta)

250 gram 

12 frysta rabarber ingefära smoothiebooster (ā 8 g)


5 dl äpplejuice 


1. Tina jordgubbarna halvmjuka

2. Blanda alla ingredienser i en mixer eller använd en stavmixer och mixa ihop. Servera i glas.


Passionssmoothie (2 portioner)

5 dl naturell yoghurt (vaniljyoghurt går också bra)

1 färskpressad apelsin

2 dl tärnad mango (färsk eller fryst)

2 tsk vaniljsocker

1 tsk florsocker

3 isbitar

4 passionsfrukter


1. Mixa alla ungredienser utom en passionsfrukt

2. Häll upp iglas och toppa med passionsfruktskärnorna


Tips när ni ska göra smoothies: Om du vill ha en iskall smoothie kan du ha i ett gäng isbitar i mixern. Om du tycker smoothien är för tjock har du i mer vätska. Om du vill ha en krämigare smoothie kan du till exempel ha i nötsmör, chiafrön, psyliumfrön, avokado eller banan.

Av Sandra Lindvall - 16 januari 2016 08:34

Jag blev väckt 8 idag, vill inte vända dygnsrytmen mer jag är jag behöver. Så har legat i sängen sen dess. Tror inte jag kan rida Viggo den här helgen eftersom det är halt, men ska kolla senare när jag kan rida nästa gång. 


Jag har godislöfte minus choklad, vilket betyder att jag försöker sluta äta godis men får äta choklad. Jag får även äta godis vid speciella tillfällen om jag vill. Men jag ska vara ärlig, jag är inte sugen på godis längre ;) Så istälet för godis på lördagar äter jag frukt, ibland fruktsallad, smoothies, choklad, kakor (hemmagjorda).. Ja lite vad jag är sugen på. 

Imorgonkväll har jag klarat två veckor utan godis! Mamma trodde inte ens jag skulle klara en vecka, hehe! 


Det gäller bara att bestämma sig, när man vill göra något så måste man bestämma sig och göra upp en plan på hur man ska gå tillväga för att lyckas med sitt mål. Det gäller allting som man gör. Det kan kännas svårt, nästan omöjligt när man står där och ska påbörja något, men det är bara till att göra upp en plan och sen hålla sig till det. De första dagarna är alltid svårast om man ska sluta äta eller dricka något, men efterhand minskar suget och tillslut är du inte sugen längre. För mig var den första veckan den tuffaste, särskilt lördagen för då hade min familj den största skålen från Hemmakväll full av godis, Men jag tog inget! :) 

Man måste våga vara stolt och glad för varje dag som går utan att du äter/dricker det du har bestämt dig för att sluta med.

Av Sandra Lindvall - 15 januari 2016 22:30

Jag tänkte snart gå & göra mig klar för natten. Jag brukar alltid kolla/lyssna på en film när jag ska sova. Alltid disney, någon film jag kan utantill och innantill. Brukar mest bli Frost, Balto eller Insidan Ut, hehe. Men jag tycker det är skönt att ha något "skönt" att lyssna på när man ska sova. Blir lite enklare att höra det, istället för att ligga och lyssna efter minsta lilla ljud. Brukar bli så för mig. ;) 


Mina planer imorgon är inte många. Tänkte vakna vid 8 på morgonen för att inte ändra dygnsrytmen för mycket, med tanke på mina tidiga vardagsmornar. Blir lite fel om jag ska sova till 11 på helgen och sen gå upp strax efter 5 på måndagsmorgonen, så försöker hålla i den här dygnsrytmen. Men jag sa aldrig att jag tänkte gå upp då! Ligger kvar och ser en film, kanske bloggar lite och bara chillar. Ganska skönt att göra det. 
Ska även fixa mina naglar igen imorgon. De växer galet fort, och är även väldigt hårda så måste ägna runt en halv dag åt att fila ner dem, måla om nagellacket och så. Låter det alltid torka ordentligt. Ska föröska fota och visa steg-för-steg hur jag fixar mina naglar. Tycker det är roligt att se resultatet när man lagt ner tid på att fixa nagllarna, men under tiden är det inte alltid lika kul. Nagellacket brukar börja flagna efter några dagar, och eftersom jag filar mina naglar behöver jag fixa dem undefär en gång i veckan. (vill ha en speciell längd på dem). 


Så, nu ska jag göra mig klar för natten. Datorn börjar dessutom få dåligt batteri nu, så dax att koppla i laddaren! Godnatt <3

 

Presentation


Tjingeling!
Mitt namn är Sandra Lindvall och jag är 19 år gammal!
På min blogg kommer ni få följa med i min vardag som består av hästar, kompisar, jobb och en daglig kamp mot ångest!
Välkomna!

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Vem tror ni vinner Mello??
 Jon Henrik Fjällgren
 Lisa Ajax
 Mohombi
 Lina Hedlund
 Bishara
 Anna Bergendahl
 Nano
 Hanna Ferm & Liamoo
 Malou Prytz
 Jon Lundvik
 Wiktoria
 Arvingarna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards